GIOVANNI GARCIA - FENECH

Temet Nosce

February 18 - March…, 2020

Postmasters and PostmastersROMA announce two concurrent solo exhibitions by New York-based painter Giovanni Garcia-Fenech. This is the artist's second solo exhibition at Postmasters and his first at PostmastersROMA. It is also the first time we present one artist in both our locations simultaneously.

The subjects in his paintings may change from abstract to figurative and back again, but the foundations of Garcia-Fenech's work remain the same: improvised composition, a tightly restricted palette, close attention to negative space, and a delight in flow.

Temet Nosce (Latin for "Know Thyself") at PostmastersROMA picks up where Garcia-Fenech's previous exhibition of nervous self-portraits at Postmasters, New York left off. These self-portraits are more agitated, showing the artist tormented by unspecified forces, crushed, exposed, thrown about. And then the figure dissolves. The nudes are replaced by sinuous ghosts. Gone is the architecture of musculature, fat, and bones. Arabesques completely take over, swirling, shaped only by the edges of the tondi. Are they still self-portraits? Are the paintings representational if they depict something that doesn't have substance, that doesn't exist? Are they a wink to the Spiritualist-inspired pioneers of modernist abstraction, to the earnest strivings of Hilma af Klint, Wassily Kandinsky, Paul Klee?

Postmasters e PostmastersROMA presentano in concomitanza due mostre del pittore newyorkese Giovanni Garcia-Fenech. Questa è la seconda mostra personale dell'artista presso Postmasters e la sua prima da PostmastersROMA. È anche la prima volta che presentiamo contemporaneamente lo stesso artista in entrambe le nostre sedi.

I soggetti nei suoi dipinti possono variare dall'astratto al figurativo e viceversa, ma le basi del lavoro di Garcia-Fenech rimangono le stesse: opera senza alcuna preparazione dando cosi vita a delle composizioni improvvisate e fluide, utilizza una tavolozza limitata e conferisce una particolare attenzione allo spazio negativo.

La mostra Temet Nosce (dal latino "Conosci te stesso") da PostmastersROMA si ricollega alla precedente di autoritratti nervosi realizzata da Garcia-Fenech negli spazi della galleria di New York. Questi lavori sono invece più agitati e mostrano l'artista investito da forze sconosciute, schiacciato, tormentato, scosso e infine dissolto. I nudi sono sostituiti da fantasmi sinuosi. Abbandona l'architettura muscolare per dare vita a vorticosi arabeschi modellati solo da bordi tondeggianti. Ma sono ancora autoritratti? Possiamo considerare rappresentativi dei dipinti che raffigurano qualcosa che non ha sostanza, che non esiste? Sono essi accostabili ai pionieri dell'astrattismo modernista (in particolare alla corrente dello spiritismo), alle opere di Hilma af Klint, Wassily Kandinsky, e Paul Klee?

Previous
Previous

shh, it's a secret 2020

Next
Next

Re-New 2019